امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 381
  پرینتخانه » اجتماعی, استان ها, اقتصادی, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ | ارسال توسط :

شفاف‌سازی در شهرداری ارومیه با راه‌اندازی سامانه ستاد و خزانه‌داری

به گزارش پژواک قلم، حسین مهدی‌زاده، شهردار ارومیه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای شهرداری ارومیه در ابتدای مسئولیت بنده شفاف‌سازی بود، اظهار کرد: برای این منظور سامانه ستاد در شهرداری ارومیه راه‌اندازی شد و اکنون از طریق آن تمام مناقصات و مزایده‌ها انجام می‌شود که با راه‌اندازی […]

شفاف‌سازی در شهرداری ارومیه با راه‌اندازی سامانه ستاد و خزانه‌داری

به گزارش پژواک قلم، حسین مهدی‌زاده، شهردار ارومیه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای شهرداری ارومیه در ابتدای مسئولیت بنده شفاف‌سازی بود، اظهار کرد: برای این منظور سامانه ستاد در شهرداری ارومیه راه‌اندازی شد و اکنون از طریق آن تمام مناقصات و مزایده‌ها انجام می‌شود که با راه‌اندازی این سامانه شهرداری ارومیه در حال حاضر جزو شهرداری‌های برتر کشور بوده و به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.
وی افزود: راه‌انذازی سیستم خزانه‌داری دومین اقدام برای شفاف‌سازی بود که در این سیستم درآمدهای همه زیرمجموعه‌های شهرداری تجمیع شده و براساس آن هزینه‌ها انجام می‌شود و نیز راه‌اندازی سیستم تخصیص اعتبار و هزینه‌ها هم در کنار سیستم خزانه‌داری راه‌اندازی شده است.
شهردار ارومیه با اشاره به صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری ادامه داد: در ۶ ماهه دوم سال گذشته ۴۲ میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

کاهش ۳۰ درصدی بار ترافیکی ارومیه با افتتاح پل آذربایجان

وی با اشاره به اقدامات عمرانی شهرداری ارومیه در نیمه نخست سال جاری تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری در حوزه عمرانی تکمیل پل آذربایجان در دستور کار قرار گرفت که در مجموع بیش از ۵۵ میلیارد تومان امسال برای تکمیل پل آذربایجان هزینه شده است.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: برای تکمیل ای پل امسال ۵۸۴ تن میلگرد و ۲۱ تن یونیت استفاده شده و ۲۸۰۰ مترمربع بتن‌ریزی، قالب‌بندی به مساحت ۵۱۰۰ مترمربع و ۲.۵ متر لجن‌برداری در قسمت زیرگذر پول انجام شده است.

وی گفت: همچنین برای برای جلوگیری از آب‌گرفتگی در زیرگذر پل آذربایجان ۴۹۰ متر از وسط زیرگذر تا بستر شهرچایی گاردریل ۸۰۰ متری نصب شده است و با افتتاح این پل ۳۰ درصد بار ترافیکی در آن محدوده کاهش خواهد یافت.
آسفالت‌ریزی بیش از ۵۰۰ مترمربع معابر ارومیه

شهردار ارومیه با بیان اینکه آسفالت‌ریزی معابر یکی از نیازهای امروزی ارومیه است، اظهار کرد: ۳۰ درصد شهر را معابر تشکیل می‌دهند و بنابراین هر سال باید ۱.۵ مترمربع از سطح شهر آسفالت شود که متاسفانه در سال‌های گذشته این اقدام انجام نشده بود و امسال بیش از ۵۰۰ مترمربع آسفالت‌ریزی معابر با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومان با تمرکز بر مناطق محروم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در در صورت مساعد بودن شرایط جوی در اسفند
تا پایان سال ۵۰ مترمربع دیگر از سطح شهر هم آسفالت خواهد شد، گفت: در مجموع ۲۲۴ میلیارد تومان در بخش عمران شهری در ۷ ماهه امسال انجام شده است.

مهدی‌زاده انجام ۲۵ هزار کیلومتر جدول‌گذاری با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار، اجرای ۶ هزار مترمربع بتن پلاک با ۱۰.۵ میلیارد تومان هزینه را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه عمرانی برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل شهری بیان کرد: ۱۸ درصد سفرهای درون‌شهری توسط سیستم حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را می‌رساند.

خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس شهری

شهردار ارومیه با بیان اینکه از سال ۹۳ هیچگونه اتوبوسی خریداری نشده و در نتیجه و امروز سیستم حمل و نقل عمومی ارومیه فرسوده است، عنوان کرد: امسال برای نوسازی سیستم ناوگان شهری ارومیه برنامه‌ریزی شد و در این راستا تاکنون ۵۵ دستگاه نو با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان خریداری شده است که ۳ مورد تحویل شهرداری شده و هشت دستگاه پس از پلاک‌گذاری تحویل می‌شود و نیز ۱۰ دستگاه اتوبوس شهری نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه ارومیه یکی از شهرهای پرترافیک کشور محسوب می‌شود، گفت: یکی از دلایل این امر عدم توزیع متوازن مساجد، مدارس و درمانگاه‌ها در سطح شهر و نیز مرکزی عمل کردن اتوبوس‌های ارومیه در خیابان عطایی است که برای این منظور چندین ترمینال شهری در ارومیه راه‌اندازی می‌شود.

مهدی زاده‌ با بیان اینکه ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای کنترل آب‌های سطحی شهر ارومیه هزینه شده است، گفت: هدف از اجرای طرح کنترل آب‌های سطحی ارومیه در درجه اول ایجاد زمینه مهار آب‌های سطحی و سیلاب و آسیب‌هایی است که در بحران سیلاب، برخی از مناطق شهری را تهدید می‌کند و در درجه دوم بحث بهره‌مندی از آب‌های سطحی در ایجاد فضای سبز و سایر مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه در سرانه فضای اکولوژیک ارومیه ۱۱.۶ متر و سرانه اجتماعی ۶ متر است، تصریح کرد: طبق قانون شهرداری‌ها موظف هستند با ایجاد پارک‌ها و کمربندی سبز موجب کاهش آلودگی هوا شوند و در این راستا امسال یک پارک در ارومیه احداث شده و دو پارک دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار ارومیه گفت: امروز ۶۵۰ تن پسماند در ارومیه جمع‌آوری و در سایت نازلو دپو و دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروزه مدیریت هزینه‌ها و کسب درآمد پایدار از جمله مشکلات شهرداری‌های سطح کشور است، تصریح کرد: ماهانه ۸۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه‌های جاری شهرداری ارومیه است که اغلب این هزینه‌ها صرف پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان می‌شود.

مهدی‌زاده اضافه کرد: امسال برای تامین هزینه‌های جاری درآمدهای پایداری برای شهرداری ایجاد شده است در حالی که در سال‌های گذشته با تراکم‌فروشی و صدور پروانه‌های ساختمانی این هزینه‌ها جبران می‌شد که نتیجه این تراکم‌فروشی‌ها نامعقول و غیرمنطقی ایجاد ترافیک و توسعه نامتوازن شهری است.

درآمد ۲۱۲ میلیارد تومانی شهرداری از محل صدور مجوزهای ساختمانی

وی با بیان اینکه در ۱۳ ماه گذشته هیچگونه تراکم‌فروشی انجام شده است، خاطرنشان کرد: امسال در ارومیه ۴۳۴ مورد پروانه ساختمانی صادر شده که درآمدهای حاصل از آن ۲۱۲ میلیارد تومان بوده در حالی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ در حدود ۹۵۳ مورد پروانه ساختمانی صادر شده بود و این رقم در سال ۱۳۹۹ برابر با یک هزار و ۶۳۶ مورد بوده است.

شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: از طرفی شهرداری ارومیه از سال ۹۳ مالیات تفکیکی برای دارایی را پرداخت نکرده بود و بنابراین
۱۶۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی و جریمه دیرکرد داشته است در حالی که این مالیات از حقوق پرسنل کسر شده بود اما به حساب دارایی واریز نشده بود.

وی عنوان کرد: برای پرداخت این بدهی مالیاتی از طریق اسناد خزانه ۷۶ میلیارد تومان بدهی مالیاتی به صورت یک‌جا به امور مالیاتی استان پرداخت شد و در نتیجه در سفر سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی به ارومیه با مذاکرات انجام شده به دلیل پرداخت یک‌جای بدهی‌های مالیاتی، ۳۵ میلیارد تومان بخشودگی مالیاتی شامل شهرداری ارومیه شد و بدین ترتیب در مجموع ۹۵میلیارد تومان از طریق بخشودگی و استرداد مالیات به حساب شهرداری بازگردانده شد.

مهدی‌زاده گفت: طبق قانون درصدی از از محل ارزش افزوده گمرکات به شهرداری‌ها اختصاص دارد که طی سال‌های گذشته این درآمد وصول نشده و پیگیری نشده بود که با پیگیری‌ها انجام شده در سال جاری مشخص شده امسال درآمد گمرکات آذربایجان غربی ۸۷۸ میلیارد تومان بوده که چهار درصد آن برابر با ۱۲۸ میلیارد تومان باید در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و از این طریق بخشی از کمبود درآمدهای جاری شهردار از محل صدور پروانه‌های ساختمانی جبران شد.

وی با انتقاد از درصد تراکم شهری در نظر گرفته شده برای ارومیه اظهار کرد: در خوی تراکم شهری برابر با ۴۲۰ درصد و تبریز ۵۲۰ درصد است در حالی که این رقم در ارومیه ۳۰۰ درصد بوده با وجود آنکه فاصله بین ارومیه و تبریز از نظر بعد مسافت و زاویه تابش خورشید کم بوده که این باعث شده است تا ساخت و ساز در ارومیه توجیه اقتصادی نداشته و در این راستا بسیاری از فعالان صنعت ساختمان‌سازی به عنوان یکی از بخش‌های درآمدزا برای مدیریت شهری بیکار شوند در حالی که تراکم‌‌های ۳۰۰ درصدی در ارومیه را می‌توان با صدور مجوز ساختمان دو طبقه توجیه اقتصادی کرد و این باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع شهری باید منطقی بررسی شود، خاطر نشان کرد: طرح جامع شهری در بخش تجزیه و تحلیل داده‌ها و جمعیت آماری مشکل کارشناسی دارد که باید برطرف شود چرا که اگر به‌طور جامع و منطقی انجام نشود در کمترین زمان طرح پاسخگو نخواهد بود.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه یکی از ایرادات طرح جامع شهری نبود کارشناس بومی از ارومیه است، یاد آور شد: در طرح جامع شهری باید جمعیت ۷۱هزار نفری شناور ارومیه و ۲۰هزار نفری دانشجویان ارومیه لحاظ شود و طرح جامع شهر یک طرح بلند مدت است ربطی به میلیونی شدن جمعیت ندارد.
وی در پایان گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی شهرداری ارومیه پرداخت شده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.